Máme tu konec roku a letošní zima dokonce už přinesla sníh. Sice jen na pár dnů a dnes je zase plus deset. Ale je to jasné znamení, že co se letos nestihlo, zůstane na příští rok.
Zastupitelé na prosincové schůzi řešili různé formální záležitosti (rozpočet na 2026, obecní inventury a tak). Též kvůli změně zákona přichází novinky ve financování naší školy – budeme platit více režií včetně zaměstnanců, ale zřejmě na to dostaneme větší příspěvky z daní. To celé se snad na běžném chodu obce příliš neprojeví.
A co naopak poznáme?
1, Byl odsouhlasen pronájem pumptracku, který bude umístěn na zahradě školy po dva jarní měsíce za cenu 120 tisíc korun. Pak se vyhodnotí, jestli to má nějaký smysl a rozhodne se o případném nákupu celé sestavy. S tím souvisí, že škola nebude prozatím podávat žádost o dotaci na vybudování přírodní školní zahrady, jak ji má paní ředitelka už připravenou.
2, Byl odsouhlasen další ročník Barumky. Zdá se, že to bude přesná kopie letošního ročníku. Zástupci organizátorů si pochvalovali jak trasu, tak ohlasy účastníků, sponzorů, diváků i obcí. Opět ve stejném termínu v polovině srpna 2026.
3, Byla odsouhlasena platba za stočné ve stejné výši jako loni (85,- m3) a stejný příspěvek 200,-/os. jako loni. Měl by to být poslední rok, kdy musíme dodržovat nějakou historickou kalkulaci. Snad se tedy podaří v následujících letech upravit ceny podle reálných nákladů místo jakéhosi výpočtu.
4, Stará hasičská avie byla prodána za cenu železa. Nenašel se nikdo, kdo by z ní chtěl udělat exponát do muzea ani závodní obytné auto.
5, Stále trvá problém s nedořešenými dotacemi na (už dávno funkční) FVE elektrárny na koupališti, škole a čističce. Dodavatel až po roce doručil nějaké papíry, stále neopravil skutečné provedení hromosvodů, chybí revize a pravděpodobně mu nabíhá penále za nepředanou stavbu a nedodržené termíny. Musí se to nějak uzavřít nejpozději do příštího června, jinak bude po penězích.
6, Letošní sezóna na koupališti byla slabá. Tržby za vstupné dosáhly jen cca 390t., v bufetu 770t. Ušetřilo se na elektřině i díky panelům, v součtu to obec stálo mínus 207 tisíc korun. V tom nejsou ještě opravy a rekonstrukce, které jsme tam provedli za 750 (? asi) tisíc.
Po novém roce se bude jako každý rok hledat nový provozovatel. Všechna čísla bez záruky 🙂
7, Bylo třeba rozhodnout o tom, jestli se Mikulůvka zapojí do budování nové společnosti, která by měla pro 13 (v přehledové tabulce bylo jen 9) obcí zajišťovat svoz a likvidaci odpadů. Akce je rozjetá, proběhlo několik setkání s různými zapojenými stranami problému. Naši zastupitelé však nebyli spokojeni s dodanými informacemi a finančními plány a po debatě poměrem 5 (proti) : 3 (zdrželi se) účast obce zamítli. Za svoz nyní platíme 320 tisíc Kč, celkem nás odpady stojí 660 t. Všechna čísla taktéž bez záruky.
8, Od příštího roku bude sběr nebezpečných odpadů probíhat 2x ročně místo jednoho pokusu jako doposud.
Ještě drobné oznámení, které je poněkud osobní.
Na začátku roku 2025 jsme byli postaveni před otázku, jak bude nadále fungovat Sociální a kulturní komise obce Mikulůvka. Bývalá předsedkyně odstoupila ze své funkce a vzdala se i členství v komisi. Zbývající členové hledali řešení a to se našlo v podobě nového předsedy – mne osobně.
Tady je můj úvodní komentář či chcete-li projev.

Představy jsou jedna věc, praktické provedení druhá. Na začátku jsem mnoho času strávil snahou zmapovat možnosti a perspektivy rozvoje kulturního života v obci. Mluvil jsem s mnoha lidmi jak v Mikulůvce, tak v okolních obcích, abych pochopil, jak to funguje „jinde“.
Prioritou se stal obecní kalendář akcí. Pokusili jsme se do něj dostat veškeré společné a společenské události, které se u nás během roku připravují a realizují. I dnes ho považuji za důležitý spojující prvek celého „provozu“.
Samotná organizace jednotlivých událostí a akcí je pak mnohem praktičtější záležitost. Desítky a stovky drobných úkolů, které se podle možností rozdělí na ochotné pomocníky a organizátory.
Dnes nám končí letošní sezóna. Samotná zimní přestávka je dána z velké části i tím, že v Mikulůvce není klasický kulturní dům, kam by se dal společenský život na ošklivé dny přenést. Pro předsedu komise tak přichází chvíle na jisté zhodnocení a bilanci uplynulého období/roku.
Tedy jsem sečetl výsledky, jak je osobně vidím. Co jsme zvládli, kam jsme se posunuli. Co nás – a mne – to vše stálo. Jaké jsou výhledy na další období, na příští rok. Co je možné za současných podmínek dál rozvíjet, co udělat, jak to postavit, kolik to bude stát a kdo to bude dělat. K tomu jen pár drobností – ochotných rukou není mnoho, ani možností, jak je ke spolupráci motivovat. Spolková aktivita je v obci slabá a značně roztříštěná. Děláme, co považujeme za „možné“ – jasné zadání pro svoji činnost komise nikdy neměla. Programové i finanční mantinely zůstávají nejasné. Jistě je možné všechno po drobných krůčcích zlepšovat, za dnešních podmínek je to však opravdu na dlouho.
Realita je taková, že prostředky, které jsem během roku do plánování a organizace investoval, jsou nadále neudržitelné. Je to čas i energie, které pak chybí v jiných běžných životních záležitostech. Pracovních, rodinných, domácích 🙂
Po zvážení všech těchto jednotlivostí jsem se rozhodl z funkce předsedy komise s koncem roku odstoupit a své rozhodnutí jsem na tomto zasedání sdělil zastupitelům. Velmi děkuji všem přátelům, sousedům a pomocníkům, kteří komisi a mně osobně pomáhali s organizací letošních akcí. Těším se, že se i nadále budeme potkávat při podobných příležitostech. Můžeme nakonec stále uskutečnit cokoliv, k čemu budeme mít dost chuti a odhodlání. Ve své funkci jsem načerpal mnoho informací a zkušeností a těším se, že je budu moci předat novému předsedovi či předsedkyni Sociální a kulturní komise.
MilanH
M77
