Dnes si prodiskutujeme jednu aktuální záležitost. Vlastně to už prodebatovali jiní, takže si jen shrneme fakta. Jak se těšíte na novou dálnici?
V zamračeném deštivém odpoledni se v Jablůnce za hasičárnou sešly mírné davy. Očekávala se totiž debata s odborníky, kteří nám zde staví novou cestu. Původně začíná na Bobrkách a cílem je ValMez. Samozřejmě velmi předbíhám, mezistanicí je aktuálně Bystřička. Mikulůvky se to týká jen okrajově, ale všichni tudy (minimálně občas) jezdíme. Přinášíme pár bodů, co se ví, co lidi zajímá a co nás někdy potká:
- Hotovo bude v roce 2027 na podzim. Budujeme nyní 4,4 km silnice, která má mimo jiné 6 mostů a zbourali kvůli tomu v Jablůnce hřiště a vodárnu. Celá stavba začala v září loňského roku.
- Každý dnes vidí, že se připravuje podklad náspů, začala i betonáž základů mostů a nadjezdu. Maká se jako o život.
- Původní plánovaná cena 2,6 miliardy se snížila na vysoutěžených 1,7.
- Největší boj je to pro Pržno, protože kvůli dálnici se jim mění kompletní přístup do dědiny. U Ratiboře překládají vysokotlaký plyn, pak se může dokončit přípojka na ratibořskou cestu. Pržno totiž bude od Jablůnky pro auta napříště úplně odděleno.
- Jakmile bude tohle spojení hotovo (někdy na podzim 2026), dojde ke zbourání starého mostu – prý je z roku 1919? – a na jeho místě bude postaven nový pouze pro pěší. Prý bude nouzově použitelný i pro sanitky a podobně. Každopádně pěšky a na kole se všichni do Jablůnky dostanou stejně jako nyní.
- Samozřejmě, že tam bude zavazet ta nová cesta. Přístup dosud vede kolem původního fotbalového hřiště a přes přejezd. Celý tento úsek bude jeden dlouhý podjezd – pod tratí i pod novou cestou. Autem jen na povolení. Mimochodem stará objížďka kolem Bečvy už pak stejně nikam nepovede.
- Zbývá otázka, jak se lidé z Pržna dostanou po svých do Jablůnky, jakmile jim někdo shodí ten starý most. Autem už samozřejmě objížďkou po nové spojce k ratibořskému mostu. Pro pěší bude buď jezdit speciální autobus, nebo se ŘSD pokusí postavit prozatímní lávku z nějaké stavebnice – což je ovšem problém, protože nikdo neví, jestli se to podaří vyřídit na stavebním úřadě včas.
- Všichni asi známe houpací most, ke kterému
chodímejsme chodili až do loňské povodně. Patřil Pržnu a to dnes nemá ani peníze, ani priority jej v dohledné době (10 let?) znovu vybudovat. - Protože ale projekt silnice běží podle starších plánů, v místě křížení stezky od houpacího mostu se železnicí u hlavní silnice stavbaři i tak připravují podchod. Takže pokud někdy někdo ten houpačák obnoví, alespoň někam povede.
- Trochu se nám do celé dálnice a nyní i samotné stavby motá Cyklostezka Bečva. Cyklisté normálně jezdí sem tam, ani si předem nečtou na internetech zákazy a varování. A vzniká zmatek. Stavbaři slíbili, že to celé zkusí nějak líp označit. Jediná rozumná trasa od Mikulůvky na Vsetín vede do Pržna po staré cestě (kde mimochodem dnes jezdí těžká stavební technika), potom přes most na druhou stranu k Jablůnce a pak po úzké jablůnecké objížďce k ratibořskému mostu.
- Až bude vše hotovo, přesune se cyklostezka na novou silnici Pržno – Ratiboř. Vést ji dále po druhém břehu není ze strany Jablůnky zájem. Bylo by potřeba poslední úsek vyasfaltovat, s čímž se vůbec nepočítá.
- Stejně se nepočítá s nějakým pod- nebo nad- chodem tam, kde dnes od stánku se zelím a zmrzlinou u přejezdu objíždíme ucpanou vesnici. Z této části Jablůnky se prostě přes čtyřproudovku k Bečvě nikdo nedostane jinak, než přes současný most od kruháče směrem Ratiboř.
- Někdy v budoucnu se počítá s přesunem vlakového nádraží Jablůnka někam za hasičárnu, ale je to zatím dost teorie. Třeba to stihnou dřív, než v Brně.
- Fotbalové hřiště se z důvodu jeho zbourání začíná budovat jinde. Už se tam koplo, ale fakticky se teprve připravuje výběrové řízení na stavbaře, kteří vše udělají. Bude to taky velká stavba, nemá ale nic společného se samotnou novou silnicí. Hotovo možná i příští rok.
- A pro nás konečně něco zajímavého – navazující úsek dálnice směrem ValMez přes Bečvu a naši příjezdovku od Jarcové je sice ve fázi nějaké studie, ale tunel je tak drahý, že nikdo neví, kdy se bude nějak pokračovat. 10 nebo 15 let?
Zde máme 5 let staré video, jak by měl vypadat výsledek:
Tady najdete aktuální informace přímo do pana ředitele:
https://rsd.cz/web/guest/mapa-staveb#/stavby/I57/i57-semetin-bystricka-2.-stavba?filters[]=StavbyRealizace
Aktuální letáček pak zde
https://letaky.rsd.cz/Upload/Stavby/348/infoletak_s57-semetin-bystricka-2-stavba.pdf