Přinášíme lehce zkrácený report, který naši mikulůvští hasiči přednesli na posledním zasedání zastupitelstva obce. Ještě si čerstvě pamatujeme, jak u nás pršelo a pak teklo spousta vody. Během nejbližší schůze se pak otevřela otázka, jak se z povodní všichni poučíme.
Nejprve krátce shrňme průběh povodní. V pátek dne 13. září 2024 v odpoledních hodinách se po varovných zprávách o počasí sešla na žádost velitele výjezdová jednotka. Společně jsme zhodnotili závažnost předpovědi dalších srážek a přijali jsme plán budoucího postupu pro případ zhoršení situace. Následovala preventivní kontrola vybavení. Členové jednotky pak drželi pohotovost a prováděli monitoring průběžně až do sobotních ranních hodin.
Po rozednění 14. 9. byla provedena obhlídka obce a začali jsme se připravovat na povodeň přímo v terénu. Kontrolovali jsme příkopy a propustky po celé obci. Po poledni srážek výrazně přibylo a kvůli rychle stoupající vodě byl nařízen výjezd obou našich vozidel k zásahům. Brzy na to vydal velitel pokyn k plnění pytlů pískem. Vzhledem ke krizové situaci byla jednotka nucena se rozdělit na více míst. Došlo k ucpání toku pod mostem u pekárny, což bylo nutné urgentně řešit. Též jsme pomáhali s čerpání vody, průběžným čistěním propustků, umísťováním pytlů atd. Kolem 15. hodiny nám byla zapůjčena soukromá čtyřkolka kvůli rychlejšímu rozvozu pytlů a vybavení, takže jsme měli v akci celkem 3 vozidla. Zasahující jednotka byla podpořena dobrovolníky, kteří přicházeli pomoci s plněním a distribucí pytlů i zásahy v terénu. Jednotka nadále pokračovala v činnosti a snažila se za pomoci veškeré vlastní i zapůjčené techniky pomáhat bez zastavení až do 23 hodin. Někteří členové zůstali kvůli sledovaní situace ve zbrojnici až do nedělního rána.

15.9. kolem 6 hodiny byla provedena další kontrola stavu potoka v celé obci. V tu dobu také došlo k zaplavení příjezdové cesty od Bystřičky. Opět jsme se rozdělili na 3 týmy podle vozidel. Následně došlo k výpadku elektřiny v celé obci včetně mobilní sítě. S pomocí dobrovolníků jsme až do 20 hod za využití benzínových generátorů a dalšího vybavení zapůjčeného od občanů čerpali vodu ze studní, sklepů, garáží, zahrad a podobně. Pak jsme ještě znovu kontrolovali a připravovali techniku a vybavení k další případné akci. Úklid obce, čištění a čerpání vody pokračovalo podle potřeby a požadavků občanů i v následujících dnech.
Jsme toho názoru, že se aktivitou hasičů, vedení obce i samotných občanů podařilo situaci udržet v rozumných mezích. Na podobné přírodní pohromy nemáme nikdo přímý vliv, ale můžeme se ze zkušeností poučit pro příště. Chtěli bychom uvést několik bodů, jejichž zlepšení by v budoucnu všem zjednodušilo práci a pravděpodobně omezilo následné škody.
- Jednalo se o krizovou situaci, při které je nezbytná koordinace ze strany vedení obce. Máme za to, že je potřeba v podobných situacích zlepšit zejména komunikaci mezi odpovědnými osobami. Například volba povodňové komise – její obsazení s námi nebylo nijak konzultováno předem a členové byli jmenováni až ve čtvrtek 13.9. Očekávali bychom nejen zřízení komise dopředu, ale též konání pravidelných preventivních schůzek komise a hasičů. Aby každý člen věděl, jaké jsou jeho úkoly, co má kdo na starosti a v jakém stavu je příprava na podobné krizové situace. Vyhnuli bychom se pak nejasnostem a neinformovanosti aktivních účastníků i občanů.

- V reálné situaci přírodní katastrofy jsme měli příležitost prověřit naše materiální vybavení. Kromě chybějících běžných položek, jako jsou hasičské pláštěnky, gumáky, lopaty a podobně dnes můžeme konstatovat, že se jednotka hasičů potýkala zejména s nedostatkem prostoru v hasičárně. Jsou zde nevyhovující podmínky pro průběžné sušení oblečení. Vyčerpaní a nevyspalí členové jednotky neměli ani dostatek místa pro přípravu a konzumaci jídla apod. Také jsme v kritické době zůstali bez záložního zdroje energie, což především znemožňovalo komunikaci mezi velitelem a členy jednotky při zásazích. Na základě těchto zkušeností jsme připravili seznam vybavení, které by bylo vhodné doplnit do inventáře.
- Také například nezbytné občerstvení a nápoje pro zasahující bylo zajišťováno pomocí dobrovolníků a rodinných příslušníků členů jednotky. Za toto jim chceme maximálně poděkovat, ale myslíme si, že by tato záležitost měla být také organizována centrálně pod dohledem povodňové komise a vedení obce.
- Na konec chceme obrovsky poděkovat lidem za pomoc při zásazích v terénu, při pytlování, za zapůjčení aut, elektrocentrál a další techniky. Také za písek, který nám poskytli z farmy.
Nejdůležitější poučení (mimo doplnění některého praktického vybavení) je zřejmě ve včasné přípravě plánů povodňové/krizové komise a stanovení postupů řešení jednotlivých činností, se kterými se pravděpodobně všichni potkáme při podobných událostech v budoucnu. Je nutné vědět, kdo má co na starosti, kde je co uloženo, kde vezmeme energii, kde se usušíme a podobně. Hasiči, dobrovolníci, zastupitelé, občané.
Řešit tyto věci až při poplachu je pozdě.
Komentáře jsou uzavřeny.