Ve čtvrtek jste mohli živě shlédnout hned dvojí debatu. Jedno z posledních letošních zasedání zastupitelstva nám přineslo otázky, které si vyžadují promýšlení, analýzy a diskuse. Projděme si to postupně.
Nejprve pár drobností:

- Z nájmu prodejny potravin nám za letošní rok do rozpočtu přiteče 140 tisíc bez DPH.
- Nájemci mají zájem předělat si topení v objektu na něco modernějšího – plyn nebo elektřinu. A prý si to zaplatí sami.
- Na koupaliště zakoupíme novou filtraci za 540 tisíc Kč. Plus k tomu budou nějaké náklady na odstranění starého zařízení, instalaci nového a ještě i zastřešení.
- Solární elektrárny na obecních budovách se blíží k papírovému dokončení, snad už se podaří vše zkompletovat a předat k proplacení dotace. Ještě bude následovat jednání s dodavatelem a snad i nějaké kompenzace za zdržení atd.
- Vodovod je fakticky dokončen včetně papírování.
- Je v plánu zakoupit 2 nebo 3 stoly na pingpong do tělocvičny, protože je čím dál více zájemců o obnovu tradice stolního tenisu v Mikulůvce.
Teď se vrátíme na začátek schůze: dorazil zástupce firem all wheel parks / Parkitect a promítl prezentaci k tématu pumptrack. Pochopili jsme, že si předem prošel varianty umístění pumptracku v naší obci. Představil nabídku modulárních pumptracků a zkusil doporučit nějaké řešení pro naše potřeby.
Hned zmiňme, že řešení, která se nabízí a jsou na stole, přináší sportovní vyžití spíše pro děti. Mládež asi potřebuje větší atrakce mimo naše možnosti.
Jen ve zkratce, co nám sdělil:
- Nejlevnější je hlína – musí se pravidelně udržovat, použitelná pouze pro kola a nic jiného, ne každý to umí „nahrnout“.
- Asfalt – možné postavit cokoliv, ne každá stavební firma to umí tak, aby peníze přinesly očekávaný užitek. Zajezdí si na něm všichni, ale bude to náklad v milionech.
- Oni samotní dodávají modulární pumptracky z dílů. Dřevo+překližka / laminát / železo / beton. Cena i životnost ve stejném pořadí.
- Překližku je nutné jednou za čas natřít, musí ležet na suchém podkladu, je to hlučné.
- Obecně všechny varianty vyžadují rovný podklad (minimálně vrstvu hutněného kamení) s vyřešeným odvodněním
- Jednoznačně doporučuje umístit trať tam, kde jsou i jiné sportovní aktivity, škola apod.

Předběžným výsledkem jeho prezentace je varianta zapůjčení dráhy na 2 měsíce květen/červen 2026. Cena takového pronájmu na tuto dobu začíná někde na 100 tisících Kč. Jako testovací místo byla zvolena zatím nerealizovaná školní zahrada mezi halou, hřištěm, hasičskou garáží a školou. Dozvíme se, jestli dráhu někdo využije, jak bude působit na okolí, jestli umístění má smysl a podobně. Obrázek z prezentace nemáme – tedy jen takto přibližně.
Ještě ceny (bez záruky, jen pro představu). Základní ovál ze dřeva v délce asi 34m stojí cca 700 tisíc Kč bez DPH. Ta větší varianta na obrázku zhruba 1,3 milionu (kovová verze 1,6). Betonová dráha by přišla na přibližně dvojnásobek. Částka za pronájem by se mohla při zakoupení dráhy nějak odečíst.
Druhý časový blok byl věnován debatě s ředitelem TS Valašské Meziříčí s.r.o. (Marius Pedersen a.s.). Je to místní pobočka dánské firmy, která se nám stará o odpad. Vyváží popelnice, velkoobjemový a nebezpečný odpad, papír i plast. A řeší vše, co se této oblasti týká.
Důvodem jeho návštěvy byla aktivita obcí kolem MAS Střední Vsetínsko (Mikulůvka je členem), která se objevila v minulých měsících. Vedení MAS přišlo s myšlenkou založit vlastní svozovou firmu, která by z velké části nahradila spolupráci s M.P. Většina z obcí není spokojena se službami, cenami a fakticky monopolním působením odpadové firmy. Takže Jablůnka, Hošťálková, Ratiboř, Liptál atd. připravují analýzu a hledají možnosti pro vznik vlastního (asi) s.r.o., jehož majiteli by byly právě obce. Není to jednoduchý úkol. Je třeba zvážit ekonomická, provozní a dlouhodobá rizika i přínosy a tak dále. Každopádně rozhodování pokročilo a ke konci tohoto roku se chystá založení nové společnosti. Zbývá otázka, jestli se toho celého Mikulůvka zúčastní nebo ne. Pro pořádek – již 22. října Mikulůvku navštívil předseda MAS a starosta Ratiboře pan Žabčík a projekt zastupitelům představil.

Tentokrát tedy dorazil zástupce současného provozovatele a představitel druhé strany. Na začátku jsme se dozvěděli, že vedení Mikulůvky je se službami M.P. spokojeno. Zajímavé a z pohledu diváků „poněkud zvláštní“ bylo to, že host se uvedl „argumenty“, které byly poněkud pod úroveň. Pak se řešilo, jestli poplatek 120 tisíc ročně za nový systém evidence je málo nebo moc, jestli něco znamená, že celá společnost M.P. bude mít nového majitele, jestli je obecní svozová společnost schopná rozjezdu a dlouhodobého fungování atd.
Netušíme, jak zastupitelstvo na neveřejných jednáních probíralo ekonomické a technické vlivy případných změn na naši obec. Jestli jsou k dispozici nějaké statistiky. Kolik odpadu sebereme, kolik je recyklovaného papíru, plastu, kovu…. a tak dále. Kolik nás vše stojí, jak se to mění v čase, jaký očekáváme vývoj do budoucna, co bude pro obec znamenat, až se v roce 2030 zakáže ukládání odpadu na skládky. Na aktuální schůzi zastupitelstva se nic z toho veřejně neřešilo.
Mikulůvka se bude muset do konce měsíce rozhodnout, jestli se chce této aktivity zúčastnit. Problém je pouze v tom, že pokud zájem mít nebudeme, pravděpodobně se tato možnost již nebude opakovat. Bylo by tedy třeba před definitivní odpovědí opravdu zodpovědně zvážit všechny okolnosti. Nezbývá než doufat, že návštěvou uváděná hodnocení předchozích údajů zakladatelů nové společnosti (jichž jsme ovšem nebyli svědky) budou s autory kalkulací dostatečně konfrontována, aby výsledné rozhodnutí zastupitelů mělo hlavu a patu. A bylo přínosem pro naši obec zejména do budoucna.
No a to je dnes vše. Ač to byla vskutku dlouhá schůze, jednalo se spíše o myšlenkový zápas. Není naším úkolem přenášet sem každý detail argumentace nebo předvídat hodnocení zmiňovaných záležitostí.
Tak zase třeba příště.
